Artikelen
Een goede nieuwsbrief is aantrekkelijk voor de lezer en leidt tot actie, waardoor de doelstelling van de uitgever gerealiseerd wordt. Hieronder bespreken we kort en bondig 10 punten waaraan een goede nieuwsbrief minimaal moet voldoen.
1. Inhoud is waardevol voor doelgroep
Een goede nieuwsbrief sluit aan bij de behoefte van de lezer. Hij of zij heeft bijvoorbeeld behoefte om iets te leren over een bepaald onderwerp, is zich aan het oriënteren, zoekt nieuwe trends of producten of gaat juist voor de aanbiedingen.
2. De nieuwsbrief is overzichtelijk
Dat wil zeggen dat de teksten eenvoudig te lezen zijn en aangepast zijn voor het lezen op een beeldscherm. Korte overzichtelijke teksten, waarbij de onderwerpen of de producten direct opvallen. De vormgeving is prettig. Ook kan er bewust voor worden gekozen om de vormgeving achterwege te laten en een nieuwsbrief opgesteld als een tekstmail te versturen.
3. De nieuwsbrief is gebruiksvriendelijk
Je kunt de website snel openen, omdat het bestand niet te zwaar is. Kun je geen html openen, dan dient er een goede alternatieve tekstversie aanwezig te zijn. Ook moet de balans goed zijn tussen informatie op de nieuwsbrief zelf en het doorklikken naar de website. Je hebt kans dat als men bij het eerste artikel al klikt naar de site, men de rest van de nieuwsbrief niet meer leest! Beperk daarom het aantal onderwerpen.
4. Geen taalfouten
Niets staat zo slordig als taalfouten in een nieuwsbrief. Laat de nieuwsbrief altijd voor de zekerheid nog door anderen lezen die de (Nederlandse) taal goed beheersen. Bovendien levert zo'n check soms waardevolle informatie op, als de corrector niet direct begrijpt wat er bedoeld wordt. De tekst kan dan nog herschreven worden.
5. Gebruik een goede titel
Val op tussen alle bedrijven die een nieuwsbrief sturen door een uitnodigende en/of prikkelende titel aan de nieuwsbrief mee te geven. De lezer heeft een hoog aanbod en meestal weinig tijd. De titel kan het verschil maken of jouw nieuwsbrief wel of niet gelezen wordt. Dus niet: "nieuwsbrief augustus 2009", maar bijvoorbeeld "15 Gouden Tips voor een Opgeruimd Bureau". Of: "Wat hebben wij met meneer Janssen gedaan?" (Ja dat zou ik ook wel eens willen weten!).
6. Afmeldoptie
Een nieuwsbrief wordt gewaardeerd als men ziet dat men desgewenst zeer snel ook weer het toezenden van de nieuwsbrief kan stopzetten. De consument en zakelijke gebruiker houdt graag de touwtjes in handen en dit is echt een basiseis van een nieuwsbrief / e-zine.
Vergeet overigens ook niet om het de bezoeker op de website makkelijk te maken om zich in te schrijven op de nieuwsbrief. Kies voor een uitnodigende tekst.
7. Nieuwsbrief nodigt uit tot actie
Een nieuwsbrief wordt met een bepaalde bedoeling uitgegeven. Stel dat doel goed vast. Bijvoorbeeld het verhogen van de naamsbekendheid, een groter klantennetwerk, producten promoten, enzovoort. Zorg dat het doel bereikt wordt, door het duidelijk te communiceren. Vermeld bijvoorbeeld dat men de nieuwsbrief naar andere geïnteresseerden kan doorsturen, nodig uit om contact op te nemen, of verbindt een speciale aanbieding / prijsvraag aan de nieuwsbrief.
8. Vergeet de contactinfo niet
Een veelgemaakte fout is om alleen het logo van het bedrijf in de nieuwsbrief te zetten. En verder geen contactgegevens. Maak een betrouwbare indruk en vermeld de contactgegevens en het Kamer van Koophandel nummer.
9. Zorg voor een regelmatige verschijning
Bij aanmelden moet bekend zijn hoe vaak de nieuwsbrief of e-zine/e-folder uit wordt gegeven. Dat hoeft echt niet per se wekelijks, vier keer per jaar een bijzondere nieuwsbrief met interessante informatie of een artikel is ook waardevol. Maar kom wel na wat je belooft!
10. Zorg voor herkenbaarheid
De nieuwsbrief heeft duidelijke overeenkomsten met de huisstijl en heeft elke keer dezelfde stijl. Natuurlijk kan je wel eens iets veranderen, maar doe dat niet bij elke nieuwe nieuwsbrief. Zorg voor een betrouwbaar en herkenbaar imago.
Wilt u weten hoe anderen nieuwsbrieven maken? In ons overzicht vindt u allerlei onderwerpen waarover nieuwsbrieven worden uitgegeven. Leuk en leerzaam om een abonnement te nemen op een aantal!
© Niets van dit artikel mag voor commerciële doeleinden gebruikt worden of ongevraagd overgenomen worden.