Suggesties voor een aantrekkelijke nieuwsbrief

U weet inmiddels hoe u een goede nieuwsbrief maakt en waarom het versturen van een nieuwsbrief zin heeft. Maar hoe houdt u de nieuwsbrief inhoudelijk aantrekkelijk, waardoor mensen uw nieuwsbrief graag lezen?

Actuele informatie
U schrijft over nieuwe trends, nieuwe ontwikkelingen binnen uw vakgebied. Is het een lastige materie, dan legt u het ook nog eens begrijpelijk uit, afhankelijk van uw doelgroep. Maak het niet te lang, verwijs dan naar een artikel op uw website.

Actuele bedrijfsinformatie
Ga hier zorgvuldig mee om, want overdaad schaadt. U kunt best een medewerker noemen die met pensioen gaat, maar doe dit alleen als het ook handig is voor uw lezers om dit te weten. Bijvoorbeeld als het iemand is die veel contact had met klanten. Een bedrijfsverhuizing is natuurlijk ook belangrijk om te noemen, maar dat de directeur jarig is, is niet echt interessant.

Agenda
Een agenda vinden veel mensen handig. De agenda kan een open huis, workshops en actieperiodes van uw eigen bedrijf omvatten, maar ook activiteiten binnen uw vakgebied of die aansluiten bij dit thema.

Tips
Zoals bijvoorbeeld een recept. Of een instructie hoe de lezer zelf iets kan maken of verbeteren. Je geeft iets weg, zonder een bepaalde bedoeling erbij te hebben. Dit is zeer aantrekkelijk voor de lezer en wordt erg gewaardeerd. Geef je interessante tips, dan is zelfs de kans groot dat mensen uw nieuwsbrief bewaren!

Nog meer voorbeelden van tips:

  • Tuinonderhoud januari (hovenier)
  • Hoe verwissel ik een band (autobedrijf)
  • Energiebesparende tips (loodgieter, installateur)
  • Hoe leer ik mijn hond iets aan (dierenarts, dierenwinkel)
  • Recepten (groenteman, restaurant, slager)
  • Klein borduurpatroon (hobbywinkel)
  • Tips tegen werkstress (coach)
  • Sollicitatietip (loopbaanbegeleider)
  • Stylingtip (styliste, kledingwinkel)
  • Schoonmaaktip (fabrikant, sanitairwinkel)
  • Tijdbesparende tips (coach)
  • Leuke online tools
  • Stappenplan muurtje metselen (doe-het-zelfwinkel, klussenbedrijf)

Het is een misverstand dat als je tips weggeeft, je jezelf tekort doet. Mensen waarderen het en ze zien ook direct in u de expert die veel verstand van deze materie heeft. Mensen willen echt niet alles zelf doen, dat doet u zelf toch ook niet?

Interactie
Vraag voor de invulling van uw nieuwsbrief input van uw lezers. Laat hen bijvoorbeeld een recept doorgeven, hun mooiste foto over een bepaald thema, de beste opruimtip, enzovoort. Zij kunnen ook hun eigen verhaal opschrijven over bijvoorbeeld het coachingstraject of die bijzondere vakantie.

Beeldmateriaal
Giel Beelen stopt in zijn nieuwsbrief een uniek videofilmpje dat alleen de nieuwsbrieflezers te zien krijgen. Maar uiteraard kan dit ook met foto's. Een nieuwsbrief hoeft niet alleen uit tekst te bestaan. Bedenk goed wat past binnen uw branche!

Aanbiedingen
Uiteraard kan u in uw nieuwsbrief een aanbieding verwerken. Volgens sommige marketeers een must, maar daar ben ik het niet mee eens. Het is namelijk alleen al goed als men regelmatig iets over uw bedrijf of persoon leest, waardoor u een bekende voor de lezer wordt. Heeft men u nodig, dan weet men u te vinden! Maar natuurlijk kan een aanbieding in sommige branches zeer aantrekkelijk zijn. Maak het exclusief door de aanbieding alleen aan de nieuwsbrieflezers te geven. U kunt bijvoorbeeld een waardebon toevoegen.

Uitzonderingen zijn e-folders, die natuurlijk bol staan van de aanbiedingen en hier speciaal voor worden gemaakt!

Productvergelijkingen
Zowel interessant voor e-folders als voor informatieve nieuwsbrieven. Bespreek bijvoorbeeld diverse wasmiddelen, fototoestellen, enzovoort.
Eerlijke informatie is momenteel heel belangrijk, dus verkoop geen gebakken lucht! De consument laat zich niet meer misleiden en laat u dan gegarandeerd vallen...

Prijsvraag
Verbind een prijsvraag aan de nieuwsbrief waarmee mensen iets kunnen winnen. Een prijsvraag kan heel eenvoudig zijn (beantwoord de drie vragen, de antwoorden zijn in deze nieuwsbrief te vinden), of iets arbeidsintensiever: wie maakt het mooiste moodboard... Er zijn natuurlijk talloze variaties, die u ook vast zelf wel kunt bedenken. Houd u wel rekening met de Wet op de Kansspelen?

Doe het samen!
Maak een nieuwsbrief aantrekkelijk door een combinatie met een ander relevant bedrijf of persoon te maken. Bijvoorbeeld een interview waarbij de expertise van dit andere bedrijf een waardevolle aanvulling is, maar ook tips van dit bedrijf.
U kunt een gezamenlijke actie, aanbieding of prijsvraag aanbieden.